Filosofie van het ontwerpen

Kunt u zich voorstellen dat u van de tuin geniet zoals u luistert naar muziek?
Stelt u zich eens voor dat u de prachtige klanken, ritmes en combinaties van tonen van de muziek beleeft. Eenheid, arrangement, thema's, de sfeer vormen mooie muziek.
De mooie goed aangelegde tuinen zijn als deze muziek.

Het ritme in muziek ziet u in de tuin terug in de repeterende elementen in de tuin of border. Hierdoor krijgt men eenheid in het ontwerp omdat deze elementen een samenhang vormen tussen de andere vormen.
In de muziek kan ik geen mooie noot noemen. Wel is het voor mij makkelijk om een mooie combinatie van noten te noemen. De uitkomst van deze mooie combinatie geeft mij een prettig gevoel. In de tuin zie ik dit terug bij het gebruik van materialen en planten. Het gaat niet direct om de individuele plant, maar om de combinatie met andere planten.
Alle noten bij elkaar vormen samen muziek, met een goed ritme, gespeeld met de juiste instrumenten en uitgevoerd door de beste muziekanten wordt het opgenomen en op cd gezet. Wanneer de luisteraar van de cd deze cd vaak opzet is het doel van de sessie geslaagd. De luisteraar vindt het muziekstuk mooi en elke keer als hij de cd afspeelt hoort hij nieuwe dingen bijvoorbeeld akkoorden of instrumenten. Hij raakt nooit verzadigd van het muziekstuk. Hij blijft wel geïnteresseerd naar andere muziek maar vindt dit muziekstuk het mooist.

Ik heb dit als doel in het maken van een tuinontwerp. Het ontwerp moet kloppen bij de opdrachtgever. Ik moet eerst uit zien te vinden waar de opdrachtgever van houdt en (wat veel belangrijker is) waarom hij/zij iets mooi vindt. Dan trek ik mij terug in mijn tuinstudio waarbij ik deze wensen en de praktische gegevens als uitgangspunt neem.
De plaats van vaste elementen (huis, erfgrens, bomen die behouden blijven, noodpeil, enz.) zet ik in de tekening. Daarna ga ik op zoek naar de sfeer die ik in de tuin wil hebben. Klassiek, romantisch, modern, pop, heavy metal of Jazz, als het past bij de opdrachtgever, dan zorg ik voor de juiste vormgeving, het materiaalgebruik en de uitvoering wat nodig is om de tuin bij de opdrachtgever te laten passen. In elk ontwerp bedenk ik iets nieuws, soms een detail en soms iets groots, zodat de eigenaar van de tuin iets heeft wat in een doorsnee tuin niet aanwezig is.
Met deze creativiteit heb ik naast mijn ontwerpen voor opdrachtgevers een prijs gewonnen. Op 3 mei 2001 heb ik de tweede prijs gewonnen in de Tuin & Landschap tuinontwerpwedstrijd 2001. Ik ben daar trots op want aan deze wedstrijd deden 136 tuinarchitecten en tuinontwerpers uit Nederland en België mee.


Anton Boertje

Zelf heb ik naast de reguliere muziek een voorliefde voor jazz. Binnen de jazz zijn zeer veel stromingen van behoudend tot modern. Ik hou van vrij moderne jazz waarin er naast de vertrouwde klanken ook ruimte is voor experiment en improvisatie. In de tuin vind ik een strakke vormgeving gecombineerd met weelderige beplanting, welke soms wat rommelig is, de ideale tuin. De strakke vormgeving kan men vergelijken met de vertrouwde klanken (voorspelbaar) en de weelderige beplanting heeft overeenkomsten met de improvisatie (verrassend en niet tot in detail voorbereid). Deze twee tegengestelden vullen elkaar aan tot een eenheid. De strakke elementen vormen de basis, de vorm. De invulling maakt het spannend. Dan is de tuin in balans.

Door mijn interesse in de natuur heb ik van jongs af aan de noodzaak ingezien, om deze natuur te sparen in binnen- en buitenland. In mijn vakgebied zorg ik zo goed mogelijk voor de natuur door bijvoorbeeld amper onkruidbestrijdingsmiddelen te gebruiken. Ik heb gemerkt dat het tuinieren veel makkelijker gaat wanneer je mee werk met de natuur. Dit klinkt logisch, maar wordt nog niet veel toegepast in de tuinwereld. De toepassing van alternatieven voor tropisch hardhout en het recyclen van materialen zijn op mijn lijf geschreven.

Wanneer de opdrachtgever een bestaande tuin wil vernieuwen wordt door mij nauwkeurig de bestaande beplanting geïnspecteerd. De klant wil vaak eerst de hele tuin "schoon hebben" en dan met nieuwe beplanting de tuin inrichten. Daarbij wordt vergeten dat het ongeveer tien jaar duurt voor dat de tuin karakter heeft. Ik zie de meerwaarde van de bestaande beplanting en ik heb ook het inzicht om de beplanting die in de tuin blijft op te nemen in de nieuwe inrichting. Door de bestaande beplanting te gebruiken verkrijgt men direct een groot resultaat met de nieuwe indeling van de tuin.

Ik ben geheel onafhankelijk en puur voor de opdrachtgever aan het werk. Dat betekent dat ik vanuit de klant denk en advies uitbreng voor de uitvoer van de werkzaamheden. De nota's die de opdrachtgever krijgt zijn transparant en overzichtelijk. Bijvoorbeeld bij de inschakeling van een hovenier krijgt de opdrachtgever de rekening rechtstreeks van deze hovenier.

De werkzaamheden die ik verricht kunnen variëren van het geven van tuinadvies in een bestaande tuin tot het maken van een ontwerp, de realisatie en het adviseren voor het onderhoud van een tuin.
Specialiteiten:

  • Het restaureren van tuinen met geschiedenis zoals landgoederen en boerderijtuinen.
  • Het maken van beplantingsplannen die bij de tuinomstandigheden passen.
  • Het integreren in de tuin van het landschap wat rond de tuin aanwezig is.
  • De toepassing van inheemse beplanting.
  • En "last but not least" ben ik zeer creatief met het bedenken van iets nieuws.
Het doel van mijn werk is een tuin te realiseren die na 25 jaar nog mooi is. Dat houdt in dat de goede verhouding tussen ruimte en massa in het ontwerp in de eerste jaren na de aanleg nog niet zijn bereikt. Maar na een paar jaar heeft men wel een tuin waarmee men vooruit kan. De meeste tuinen hebben een omlooptijd van 10 jaar en dan moet men weer opnieuw beginnen omdat de gekozen beplanting te groot is geworden of het onderhoud niet goed is uitgevoerd. Natuurlijk moet de opdrachtgever op korte en lange termijn blij zijn met de tuin.

Net als in de landschapsstijl begin ik met het maken van zoveel mogelijk zichtlijnen die ik wil benutten. Zowel binnen als buiten de tuin. Alle ruimte die ik niet als zicht wil behouden kan ik dicht maken met beplanting of harde materialen. Alles moet een functie hebben in het ontwerp. Ik werk met grote lijnen, bogen of vlakken. Men wordt uitgenodigd de tuin in te wandelen en vanaf verschillende punten de tuin te beleven. Dit moet zelfs opgaan voor een kleine stadstuin.

 
 
Kennismaking| Diensten | Gallery | Contact | Nieuws | Home